Då var sjølvaste gamledampen til Ivar Medaas påmeld.
DS «Oster» vart bygt i Kristiansand i 1908 for å bryta vinterisolasjonen for Modalen Kommune. «Oster» var den første Fjordabåten i Bergen, med elektrisk belysning. I 1915 vart båten forlenga med 12,5 fot til 125 fot. Fram til 1952 hadde «Oster» berre to kapteinar, Tobias Hordvik avløyst av Andreas Mostrøm i 1931.
DS «Oster» vart identifisert som sjølvaste Gamle Dampen då dampbåtlaget ikkje hadde midlar til moderniseringar. I 1963 skreiv døveprest Ragnvald Hammer ein hyldningssong til ære for «Oster», og Ivar Medaas sette tone til og framførte songen på ein framifrå måte.
I 1964 gjekk «Oster» ut av rutefarten, vart ombygt og segla frå 1966 som fraktebåten MS «Vaka». I mars 1996 vart båten heimkjøpt og tilbakeføringa til dampbåt tok til. Riksantikvaren ærklærte gamle «Oster» for å vera verneverdig det same året. I august 2000 dampa «Oster», inn på Vågen, for første gong på 36 år, med eit nyinnstallert dampmaskineri. 40.000 strilar og bergensarar hadde møtt fram på opningsseremonien for Nordsteam-2000, og det vart eit tåredryppane gjensyn med Gamle Dampen.
På Torgdagen i 2005 vart «Oster» ærklært for å vera ferdig restaurert. «Oster» deltek på kulturarrangement i regionen. Det blir også segla turar med bedrifts- og private leigetakarar i sommarsesongen.
3 nye påmeldingar
/by SanderSiste veka har vi fått påmelding frå 3 sentrale fartøy, alle dampskip. DS «Børøysund», DS «Stord1» og D/S «Styrbjørn». Det gledes. Er du interessert i historia finn du den her; Matrikkkel Norsk Fartøyvern
DS Stord på Byfjorden. Foto Harald Sætre
DS «Børøysund
Det vert brann i 2018!
/by SanderUnder Fjordsteam i Bergen i 2013 var det nasjonalt veteranbrannbiltreff. Det blir det ikke denne gangen, for Skien brannvesen, som er 150 år arrangerer dette første helgen i mai.
Bergen Brannvesen har likevel 15 historiske kjøretøyer som vil delta på brannhistorisk utrykning til Bryggen. Lignende opplegg var det også i Florø i 2015, til stor jubel fra ett stort publikum. I tillegg finnes det veteranbrannbiler i flere av nabokommunene, som sikkert vil dukke opp.
En lystig gjeng med fokus på rekruttering!
/by SanderL/B Bends 1 har tidligere vært med som gjestebåt i Bergen 2013 og som påmeldt fartøy i 2015 i Florø og i Stavanger 2017.
I Florø brukte de store deler av lørdagen til å ha små turer (10-15 minutter) i indre deler av havnen. Fokus på å få med barn, og alle fikk egen billett av vår 1. styrmann og billettør som gikk rundt på land og reklamerte for gratis tur med livbåten Bends. Over 200 personer var med på disse korte turene i havnebassenget i Florø. I Stavanger 2017 hadde de samme opplegget, og mer enn 200 personer var med på turer i indre havn denne gangen også.
Mannskapet tilstreber å lage det kjekt, og lage liv både på land og til sjøs. Skipperen ombord bruker turene i havnebassenget til å fortelle passasjerer om historien til fartøyene man passerer underveis.
Turene er gratis, men i Florø brukte de en bøsse hvor folk kunne «betale» det de ville. Bøssen var til inntekt for Redningsselskapet.
Til vanns og til lands og i………….
/by SanderAnd loosely translated from Norwegian.
Fjordsteam will have a grand old visit from England. With steam driven traction engine in several sizes. Steam driven organ with podium, and fit English lady dancers. There will also be a steam bus attending. But don’t forge. The main event. Steam vessels from all over Scandinavia. The event is on from 1st to the 5th of August 2028 in Bergen Norway.
Check out the link!
Med kull til byn
/by SanderDagens påmelding; ei lita perle
/by SanderI dag fekk vi denne hyggelige påmeldinga;
DS «Thorolf» ble bygd av Anders Svoldal i Rosendal i 1911 for tekstil- og trikotasjefirmaet O.A. Devolds Sønner A/S i Langevåg. I mer enn 50 år benyttet dette firmaet fartøyet som reisendebåt fra Finnmark til Agder for å betjene landhandlere og bykjøpmenn.
Fartøyet havarerte i begynnelsen av 1960-årene, men ble hevet og kjøpt av forsikringsselskapet. Forsikringsselskapet solgte fartøyet til Ålesund, der den var tenkt brukt i turisttrafikk.
«Thorolf» er utrustet med en compound dampmaskin på 75 Ihk bygd ved Brunholmens Mek. Verksted i Ålesund. Maskinen står fortsatt om bord. I 1977 ble dampbåten overtatt av Foreningen til Dampskibet Thorolfs bevarelse. Fartøyet ble imidlertid etter en tid oppgitt og kom i sterkt forfall.
I 1988 ble «Thorolf» overtatt av DS Thorolfs Venner, og fikk hjemhavn i Langevåg. Våren 1988 sprang kjelen lekk og ble demontert. Det ble også konstatert store råteskader i skroget. Fartøyet ble deretter slept til Mellemverftet, Kristiansund N, for totalrenovering. Våren 2000 ble «Thorolf» tilbakeført til foreningen som i dag benytter den til chartertrafikk.
100 åring påmeldt i dag
/by SanderDar kjem dampen, gamle dampen…….
/by SanderDå var sjølvaste gamledampen til Ivar Medaas påmeld.
DS «Oster» vart bygt i Kristiansand i 1908 for å bryta vinterisolasjonen for Modalen Kommune. «Oster» var den første Fjordabåten i Bergen, med elektrisk belysning. I 1915 vart båten forlenga med 12,5 fot til 125 fot. Fram til 1952 hadde «Oster» berre to kapteinar, Tobias Hordvik avløyst av Andreas Mostrøm i 1931.
DS «Oster» vart identifisert som sjølvaste Gamle Dampen då dampbåtlaget ikkje hadde midlar til moderniseringar. I 1963 skreiv døveprest Ragnvald Hammer ein hyldningssong til ære for «Oster», og Ivar Medaas sette tone til og framførte songen på ein framifrå måte.
I 1964 gjekk «Oster» ut av rutefarten, vart ombygt og segla frå 1966 som fraktebåten MS «Vaka». I mars 1996 vart båten heimkjøpt og tilbakeføringa til dampbåt tok til. Riksantikvaren ærklærte gamle «Oster» for å vera verneverdig det same året. I august 2000 dampa «Oster», inn på Vågen, for første gong på 36 år, med eit nyinnstallert dampmaskineri. 40.000 strilar og bergensarar hadde møtt fram på opningsseremonien for Nordsteam-2000, og det vart eit tåredryppane gjensyn med Gamle Dampen.
På Torgdagen i 2005 vart «Oster» ærklært for å vera ferdig restaurert. «Oster» deltek på kulturarrangement i regionen. Det blir også segla turar med bedrifts- og private leigetakarar i sommarsesongen.
Ny og vakker båt påmeld
/by Sander«Sporen» ex. «Kornvall» er en kutter bygget i Ølve i 1933. Kontrahent var Sigmund Bakken fra Folderøyhav som leide båten ut til handelsreisende. I 1950 overtok firmaet Sundt og Co i Bergen båten og byttet navnet til «Sundt III». Disse gjorde båtens fasong og innredning mer moderne.
Båten ble konfiskert av Tyskerne i 1940. I 1945/46 ble den innleid av Staten i forbindelse med gjenreisingen av Nord-Norge. Fra 1946 og frem til 1950 var fartøyet oppsynsfartøy i Fiskerioppsynet. Firmaet Sundt nyttet båten som deres agentbåt frem til 1974 da virksomheten ble lagt ned.
Dagens eier kjøpte båten i 1974, som da var i dårlig stand, og startet en omfattende restaurering. Linjene i skroget er fremdeles de samme som i 1933, men overbyggets fasong fra 1950 ble modernisert. Det er ikke gjort noen forandringer siden 1978 og fartøyet fremstår i dag slik den ble ferdigstilt det året. Dette gjelder også inventar og utstyr.
Båten har siden 1979 vært brukt som representasjonsfartøy og til utleie, men blir i dag benyttet privat. Eiers formål er å ta vare på fartøyet som et historisk bilde på et handelsreisende fartøy
En storing
/by SanderI går kveld kom påmelding fra det stolte skip M/S Rogaland.
MS «Rogaland» er et kystruteskip, bygget ved Stavanger Støberi & Dok som byggenummer 90 og levert til Det Stavangerske Dampskibsselskab i september 1929. Skipet var et kombinert laste- og passasjerskip og ble satt inn i kystruten mellom Sandnes/Stavanger og Oslo. Det ble også benytter til Nattruten mellom Stavanger og Bergen.
Skipet, som var typisk for sin tid, hadde rett forstevn, skrog og overbygg bygget i stål og hadde utfallende akterstevn. Maskinen var en fire-sylindret Compound «Lentz», bygget ved Nyland Verksted i Oslo. Det var lasterom forut og akterut. Lasterommet forut hadde kjølerom, og på promenadedekk akterut var det tanker for frakt av levende fisk
I 1989 kjøpte noen veteranbåtentusiaster skipet som ankom Stavanger under slep fra Gøteborg 6. april 1989. Skipet fikk navnet «Gamle Rogaland» det gamle navnet var i bruk på et annet skip, men i 2002 fikk «Rogaland» tilbake sitt opprinnelige navn 16. desember 2002. Skipet eies i dag av Stiftelsen Veteranskipet Rogaland og er medlem i Norsk Forening for Fartøyvern og har status som byskip i Stavanger. Opprinnelig var det meningen å restaurere skipet tilbake til slik det så ut da det ble levert i 1929 og få installert dampmaskin. Men dette var svært kapitalkrevende og arbeidet gikk svært sakte fremover. Ambisjonene ble etterhvert redusert og idag er målet å restaurere skipet til slik det var da det ble tatt ut av Kystruten i 1964. «Rogaland» har vært på Riksantikvarens liste over verneverdige fartøyer og 29. januar 2014 ble det fredet.