Fjordsteam
  • Påmelding/registration
  • Billetter
  • Program
  • Ruter
  • Tidligere år
    • Bergen 2022
      • Program 2022
      • Ruter
      • Påmeldte 2022
      • English
    • Bergen 2018
      • Program 2018
      • Påmeldte 2018
    • Florø 2015
      • Program 2015
      • Påmelde 2015
      • Praktisk 2015
      • Sponsorar Florø 2015
    • Bergen 2013
      • Påmelde Bergen
      • Program Bergen 2013
      • Tidsriktig overnatting
      • Kontakt Bergen
    • Stavanger 2012
      • Program Stavanger 2012
      • Kontakt Stavanger
    • Florø 2010
      • Program
        • Vegen til Florø
        • I Florø
        • Turar
        • Maritim sommarrevy
        • Sogneturen
        • Praktisk
      • Påmeldte
        • Bilder av påmeldte farty
          • Bilder av M/S Atløy
        • Bilder av påmeldte brannbilar
        • Farty som nok ikkje kjem
      • Tilbakemeldingar
      • Minner Florø
        • Presseklipp
        • Nettklipp
        • Bilder frå nettavisene
    • Aktuelt
  • Kontakt
  • Jobb som frivillig
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

M/S “Teigevik” – vakker fraktebåt fra Fusa påmeldt

7. januar 2018/av Sander

Teigevik ble bygget i fjæra på småbruket Teiga (på Fusa-sida av Lauksundet) av Trygve Ness og ble inntektskilden til familien som bodde der. Fremdriftsmaskineri var en tosylindret Union. Båten ble benyttet i sildefisket de første årene, senere som fraktebåt/sandbåt – den tids lastebil.

Teigevik ble i begynnelsen på 70 tallet forlenget og påmontert større karm ved Hans & Einar Nordtveit Skipsbyggeri, Nordtveitgrend. Det ble senere satt i en Volvo Penta TMD100A, som fortsatt står i. Eieren av båten døde og båten ble solgt ut av familien. Teigevik ble deretter tatt vare på av flere eiere.  I denne perioden også benyttet til transport av laksefor.

Teigevik ble i 1996 overtatt av nåværende eiere. Siden år 2000 er styrehuset og mye av hudplank og innved (spant, dekksbjelker og rekkestøtter) over vannlinjen skiftet ut. Nytt dekk er også lagt. Ny mast i aluminium er montert. Både profesjonelle, familie og venner har bidratt. Arbeidet med restaurering nådde en viktig milepæl med avduking sommeren 2011.

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2018/01/Teigevik4.jpg 333 552 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-07 20:38:412019-07-22 10:24:18M/S “Teigevik” – vakker fraktebåt fra Fusa påmeldt

Ny dampbåt!

3. januar 2018/av Sander

Mange vil huske SS George Stephenson fra Fjordsteam i 2013. En spesiell kombinert diesel og dampbåt fra Nederland med hjemmehav i otterdam. 26 meter lang klassisk yacht, sjøsatt i St Kataharine Docks i London i 2008, og ingen typisk fjordabåt med drift både av damp og diesel;

Eieren, hollandske Servaas Strik, startet å samle kjeler og deler fra gamle dampbåter på 50 tallet, når mange skiftet fra damp til diesel. Strik lever av å leie ut steamkjeler (!). Av samlingen har han tatt det beste og bestemte seg for 15 år siden for å få konstruert og bygd sin egen båt, Steam Vessel «Georg Stephenson». Dekka har en gang vært dansegulv på en elvebåt fra elven Thames. Dørene kommer fra RMS «Windsor Castle» og SS «Norway», hentet fra skrapstrendene i India. Propellaksling kommer fra det franske hangarskipet «George Clemenceau», en gang bestilt av seleste Charles de Gaulle…og senare reddet fra skraping i India av Greenpeace og president Chirac.

Fremdrift blir besørget av en compound C dampmotor fra ein «Clyde puffer» eller en 8 sylindra Gardner.

Se mer av båten på youtube, ligger en film fra jomfruturen som gikk til Bergen i 2013. I 2018 kan du både komme ombord eller være med på tur!

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2017/12/geosteph.jpg 419 640 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-03 22:06:082019-07-22 10:24:19Ny dampbåt!

Første i år – M/S “Mytilus”

1. januar 2018/av Sander

Siste originale Fjordbåt (av 27 som er igjen), bygd i 1942. Seire 2, på 54 fot.

Det vart bygd 84 slike båtar under krigen på forskjellige båtbyggeri langs kysten. Båtane vart i all hovudsak brukt som patrulje- og forsynings/transportfartøy av okkupasjonsmakta. Teikna av Richard G. Furuholmen. Etter krigen overtatt av marinen og tildels seld til bruk som rute- og reisandefartøy. Dei som er att vert i dag for ein stor del nytta som lystfartøy eller som bubåt. Kjend for mange er kanskje også Staal og Dolphin. Leis meir om esse båtane på www.fjordbaat.no

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2017/12/mytilus2.jpg 3456 5184 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-01 20:28:352019-07-22 10:24:19Første i år – M/S “Mytilus”

M/S “Nybakk” påmeldt

31. desember 2017/av Sander

MS «Nybakk» er en kravell bygget skøyte fra 1961. Båten ble bygget på Vaagland Båtbyggeri kontrahert Albert Nybakk og hans fire sønner.

«Nybakk» ble bygd som en line- og garnbåt, men på slutten av 1970-tallet og fram til 1997 ble det kun drevet garnfiske fra båten. «Nybakk» hadde som ny en Union på 160 hk, og i 1967 ble det installert en Callesen på 460 hk.

I 2007 overtok MS Nybakks Venner, og fartøyet ble fritatt kondemneringsordninga i 2008. M/S Nybakks Venner har planer om å bringe fartøyet tilbake slik den så ut i 1984 etter retningslinjer fra Riksantikvaren.

«Nybakk» blir i dag benyttet til å vise fram båtbyggerfaget, kystkultur og det har vært flere utstillinger om bord. «Nybakk» er også jevnlig på besøk på Shetland og Orkenøyene og det er planer om å besøke Hebridene og Færøyene da det var fiskefeltene rundt disse øyene «Nybakk» arbeidet på.

Eiers formål er at «Nybakk» skal framstå som en levende båt og en kulturinstitusjon.

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2017/12/Nybakk-300x246.jpg 410 500 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2017-12-31 15:55:362019-07-22 10:24:19M/S “Nybakk” påmeldt

M/K Orient – “Gullet ska hem”

28. desember 2017/av Sander

M/K «ORIENT» er en kutter med største lengde på 60 fot, bygget på Mjosundet Båtbyggeri på Aure i 1936 som byggenummer 17-18 for Anton Mo fra Mausund på Frøya. Orient ble på 50 tallet solgt til Haug familien i Gravdal, og var i familiens eie fra 50 til 90 tallet.Orient bytta navn til Oront de siste åra den var i Haug familiens eie. Orient var den største båten som var bygd ved båtbyggeriet til da. Orient var ein god sjøbåt, og det vart bygd fleire båter etter samme modellen, men ingen så store. Skroget er bygget på Nordmørsfuru med einenagler gjennom hud og spant. Første motoren i «ORIENT» var en 50 hk Wichmann semidiesel. I 1954 ble motoren bytta ut med en Brunvoll på 65 hk fra 1937, og i 1963 ble motoren bytta til en Caterpillar på 150 hk. Dagens motor ble montert i 1985. «ORIENT» har vært i fiskeri på Trøndelags, Nordlands og Finnmarkskysten frem til 2008, i hele 72 år. “ORIENT” ble brukt til å bringe Norges gullbeholdning i sikkerhet under krigen.«ORIENT» har gjennom årene, i 1953, 1982 og i 1988 gjennomgått fornying av blant annet styrhus ,lugarkappe,aluminiums rekker, egnehus og dekk. «ORIENT» ble i oktober 2012 kjøpt av Fonnes Kystforening på Fonnes i Austrheim Kommune, og har siden da vært gjennom en omfattende oppgradering. «ORIENT» er nå bygget om til lystbåt.
«ORIENT» eies og driftes av Fonnes Kystforening.

 

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2017/12/MK-Orient-2.jpg 720 960 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2017-12-28 10:09:022019-07-22 10:24:20M/K Orient – “Gullet ska hem”

Selve julepakken – D/S “Hestmanen”

24. desember 2017/av Sander
Selve julepakken;
Det er med stooor glede vi kan melde at D/S “Hestmanden” nå er påmeldt.

 

DS «Hestmanden» ble bygd ved Laxevaag Maskin- & Jernskibsbyggeri i 1911 for A/S Vesteraalens Dampskibsselskab. Fartøyet gikk i godstrafikk på kysten. I perioden 1915-1917 gikk den imidlertid i Nordsjøfart, blant annet med kull mellom England og Frankrike. Fra 1917 til 1919 var fartøyet utleid til britiske myndigheter og gikk i britiske farvann og med britisk mannskap.

I juni 1940 gikk «Hestmanden» i konvoi over til Skottland, hvor den ble innlemmet i Nortraship-flåten. Deretter gikk den i fart i britisk farvann. I 1945 gikk Hestmanden som første norske fartøy til Nord-Norge med forsyninger. Frem til 1952 gikk så fartøyet i utenriksfart og i godstrafikk mellom Oslo og Kirkenes.

I 1955 ble fartøyet solgt til Høvding Skipsopphugging i Sandnessjøen og ble omdøpt til DS «Vegafjord». Skipsopphuggeriet brukte den dels til å frakte skrapmetall, dels som bergingsbåt. I 1965 ble den lagt i opplag. Fartøyet ble ombygd i 1946/47 og fikk da delvis nytt overbygg, ny innredning og dessuten oljefyrt kjele.
I 1979 ble fartøyet kjøpt av Norsk Veteranskibsklub. I forbindelse med frigjøringsjubileet i 1995 bevilget Stortinget 5 mill. kr til restaurering av «Hestmanden», og har siden blitt restaurert ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter, et arbeid som fortsatt pågår.
D/S «Hestmanden» er det siste av Nortraships fartøyer og seiler som et minnesmerke over norske sjøfolks innsats under to verdenskriger, og rommer Norsk krigsseilermuseum med utstillinger i lasterommene.
Vi gleder oss til å se “Hestmanden” på vestlandet for første gang for egen maskin på kanskje 40 år?
https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2017/12/Hestmanden2.jpeg 363 647 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2017-12-24 12:22:032019-07-22 10:24:20Selve julepakken – D/S “Hestmanen”

Andre julepakke – MS Sandnes

23. desember 2017/av Sander

MS «Sandnes» er bygget som passasjerskip ved Nyland Mek verksted i 1950 for å gå i «Nattruten» som gikk fra Sandnes til Bergen. Dette gjorde fartøyet fram til 1974, da nattruten ble nedlagt.

I etterkant har fartøyet hatt forskjellige bruksområder , blant annet som losjiskip og skoleskip. I 2007  ble den kjøpt til Stavanger av Ryfylke damskipsselskap og fikk tilbake sitt originale navn og den karakteristiske grønnfargen.

Fartøyet har sveiset skrog med huden klinket til spantene. Overbygg er av stål og aluminium. Av ombygning kan nevnes utviding av salongen for å tilpasse behovene ved skoleskipsdrift som ble gjort i 1978. Motoren som står i båten er den originale dieselmotoren fra 1950, en Atlas Polar.

Eier ønsker å bevare «Sandnes» mest mulig slik fartøyet framstår i dag

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2010/04/sandnes.jpg 372 558 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2017-12-23 12:17:462019-07-22 10:24:20Andre julepakke – MS Sandnes

Første julepakke – M/S “Hamen”

22. desember 2017/av Sander
Ligger nå på Rubbestadneset, og vil bli slept til Bergen av M/S Vulcanus i tide til Fjordsteam.
Skipet ble bygget i England i 1949 som ”Pompey Power” for frakt av kull fra gruver i Nord-England til et kraftverk i Portsmouth. Driften opphørte i 1960 da kraftverket bygde om til oljefyring. Det ble kjøpt av Tandberg og Møinichen i Drammen, og gikk i nordsjø- og annen europeisk fart for dem fra 1960-1962 som “Tandik”. Det ble solgt i 1962 til Hans Utkilen i Bergen. Han moderniserte skipet, satte inn en ny Wichmann dieselmotor bygget på Rubbestadneset. Som ”Hamen” var skipet i fart til 1985, og var da det eldste skip i norsk utenriksflåte. Den norske Wichmann-maskinen gjordet at «Hamen» kunne gå så lenge, alle tilsvarende skip med dampmaskin var hugget opp.
”Hamen” fraktet malm, stein, koks og kull, stålprodukter og stykkgods. Fartsområdet var fra Murmansk til Middelhavet, men fart mellom Norge og England var det vanlige. Fra 1985 til 2012 har skipet ligget i opplag i Sverige. Stiftelsen kjøpte det i 2005. Skipet fikk av Riksantikvaren (RA) «status som vernet skip» i 2015. Vi og RA mener at «Hamen» er representativt for norske etterkrigs lasteskip i europeisk utenriksfart etter 1950, at det i dag er et unikt skip i norsk og internasjonal sammenheng, og at det derfor må tas vare på som et teknisk og maritimt kulturminne. Det er ikkje pplan om sertifikat.
Det har fått tilskudd fra Riksantikvaren, Kulturrådet, kulturminnefondet, Stiftelsen UNI, Gjensidigestiftelsen, Sparebankstiftelsen, Sjøoffiserenes Forbund, Eckbos Legater, privatpersoner, og mange firmaer i form av både gaver, tjenester og avslag i prisen på leverte varer.
«Hamen» vil ligge til kai under Fjordsteam som åpent skip. De vil ikke kunne gå turer, men planlegger oppussing av bysse og messe før ankomst
https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2017/12/hamen-på-Norskekysten-fra-Fotoflite-håndkolorert-2.jpg 500 800 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2017-12-22 09:54:262019-07-22 10:24:21Første julepakke – M/S “Hamen”

Ein “ungdom” frå krigen

19. desember 2017/av Sander

MS Sunnhordland blei opprinneleg bygd som ubåtjagar og eskorteskip for US Navy i Chicago i 1943. Skipet vart stasjonert ved Gibraltar og seilte under engelsk flagg for Royal Navy fram til slutten av den 2.verdskrigen i 1945 – da ho blei levert tilbake til USA.

 

På Vestlandet var det etter krigen eit skrikande behov for transport av varar og folk. Her blei ikkje mindre enn 6 tidlegare ubåtjagarar kjøpt av forskjellege rederi og ombygd til rutefart. Eit av desse var HMS Kilcheran som blei ombygd og fekk namnet MS Sunnhordland. I 1947 blei skipet seld til Hardanger Sunnhordlandske D/S, Noreg, og blei i 1948 ombygd ved Bergen Mekaniske verksteder til bil- og passasjerferge med plass til 13 bilar, 600 passasjerar og anna gods

Dei fem andre var MS «Haugesund» (1943-97) og MS «Stavanger» (1943-83) som trafikkerte ruta mellom Stavanger og Bergen, MS «Jylland» (1943-88) som segla mellom Kristiansand og Danmark, MS «Sunnfjord» (1943-83) og MS «Sognefjord» (1943-) som gjekk i rute mellom Årdalstangen i Sogn og Bergen. Av desse er det altså berre «Sunnhordland « og «Sognefjord» som fortsatt er i drift. «Sognefjord» blir i dag brukt som dykkefarty for sportsdykkarar i Malaysia.

Som nemd over, gjekk «Sunnhordland»  i fast rute i Sunnhordland i 24 år – mellom fastlandet lengst sør, innom hovudøyane og nord til Bergen. Båten var det viktigaste og raskaste framkomstmiddelet i åra etter krigen da landet var i ei rivande oppbyggings- og utviklingsfase. Her køyrde bilar ombord, passajerar sov seg fram i komfortable lugarsengar, medan nyslakta griseskrottar hang frå krokar oppunder dekk for å bli frakta til verksemdene i byen. Alle som har vekse opp i Sunnhordland i etterkrigsåra, har sterke og gode minne om «reisa til byen» med MS «Sunnhordland».

MS Sunnhordland var altså ein del dei største, raskaste og finaste lokalruteskipa som gjekk i faste ruter langs heile kysten frå Nordvestlandet og sørover heilt til Danmark. Her var det ikkje forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattermaker – det var kvite dukar og fine lugarar for alle passasjerane, medan bilar og anna gods også vart frakta trygt langs heile leia.

I 1974 var det norske etterkrigs-eventyret over for MS Sunnhordland, og skipet blei solgt til Finland. Her tok dei godt vare på den vakre skuta og sette ho inn i cruisefart med namnet MS Brahe mellom dei finske innsjøane og Russland.

I 2015 fekk nokre skipsentusiastar på Stord nyss om at skipet skulle seljast, og  takka gode krefter gjekk kjøpet i orden. Fartøyet seilte til Tallin, blei måla svart og kvit, fekk på plass HSD-rosetten og  fekk tilbake namnet MS Sunnhordland. Nå ligg ho ved kai i Leirvik og er klar for nye oppdrag på Vestlandet.

Les meir her: Historia

 

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2017/12/SN_mssunnhordland.jpg 747 1328 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2017-12-19 19:44:142019-07-22 10:24:21Ein “ungdom” frå krigen

Ei perle!

15. desember 2017/av Sander

«Faun» blei bygd i 1916 ved Damsgaards Baatbyggeri og Motorforretning i Bergen. Verksemda var etablert og driven av ingeniøren August Moldestad som hadde utdanning frå England og på denne tid leverte ei rekkje store lystbåtar til bergensborgarane.

«Faun» blei kontrahert av Einar Michelsen, sonen til Noregs første statsminister Chr. Michelsen. Då Einar døydde i 1921 overtok faren som hadde båten i alle fall til 1924. Den som etterkvart overtok var ein ny bergensreiar, Jacob Kjøde. Han selte i 1946 båten til ein tredje bergensreiar, Eilert Lund, som m.a. skifta maskin og bygde styrehus over den opne styrecockpiten.

I 1955 selde han båten til Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap (BKK) som brukte «Faun» som skyssbåt i samband med kraftutbygginga i Matrefjella. BKK selde i 1976 «Faun» til utflytta masfjordingar som tok båten med seg til Oslo der den i fleire år var i bruk som lystbåt. I 1982 overtok Trond Eide med siktemål om å tilbakeføra «Faun» til opphavleg utsjånad.

Eide innsåg etter kvart at prosjektet blei i største laget for ein privatperson og via Riksantikvaren fekk Hardanger Fartøyvernsenter tilbod om å overta. Senteret tok imot tilbodet og fekk i 1992 båten frakta til Hardanger. Først i 2001 kom arbeidet i gang og sidan denne tid er det arbeidd i fleire etappar.

Våren 2005 var «Faun» ferdig restaurert og tilbakeført til 1916-versjonen. Båten brukast i turistfart med inntil 12 passasjerar, og kan leigastfor lengre og kortare turar

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2015/04/Faun.jpg 647 616 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2017-12-15 08:05:152019-07-22 10:24:21Ei perle!
Side 4 av 18«‹23456›»

Arkiv

  • august 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februar 2018
  • januar 2018
  • desember 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • mai 2016
  • november 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februar 2015
  • januar 2015
  • februar 2014
  • august 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mai 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februar 2013
  • oktober 2010
  • september 2010
  • august 2010
  • juli 2010
  • juni 2010
  • mai 2010
  • april 2010
  • mars 2010
  • februar 2010
  • januar 2010
  • desember 2009
  • november 2009
  • oktober 2009
  • september 2009
  • mars 2009
  • februar 2009
  • januar 2009
  • desember 2008
  • november 2008
  • august 2008

Fjordsteam er støttet av:

Arrangør er Fjordsteam Bergen AS, som eies av Tide Veteranbusser og:

 

Lurer du på noe om Fjordsteam kan du kontakte oss:

Kontaktperson: Carl Harbitz-Rasmussen
Telefon: 913 85 830
E-post: post@fjordsteam.no
eller Øyvin Konglevoll på 951 13 223.
Postadresse: Fjordsteam Bergen AS, Postboks 587 Sentrum, 5806 BERGEN

© Copyright - Fjordsteam 2022. Nettsted levert av mediebruket.no
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

Denne nettstaden brukar informasjonskapslar. Ved å fortsette å bruke nettstaden seier du deg einig i vår bruk av informasjonskapslar.

OKLes meir

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Other cookies

The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Personvernerklæring
Accept settingsHide notification only