Fjordsteam
  • Påmelding/registration
  • Billetter
  • Program
  • Ruter
  • Tidligere år
    • Bergen 2022
      • Program 2022
      • Ruter
      • Påmeldte 2022
      • English
    • Bergen 2018
      • Program 2018
      • Påmeldte 2018
    • Florø 2015
      • Program 2015
      • Påmelde 2015
      • Praktisk 2015
      • Sponsorar Florø 2015
    • Bergen 2013
      • Påmelde Bergen
      • Program Bergen 2013
      • Tidsriktig overnatting
      • Kontakt Bergen
    • Stavanger 2012
      • Program Stavanger 2012
      • Kontakt Stavanger
    • Florø 2010
      • Program
        • Vegen til Florø
        • I Florø
        • Turar
        • Maritim sommarrevy
        • Sogneturen
        • Praktisk
      • Påmeldte
        • Bilder av påmeldte farty
          • Bilder av M/S Atløy
        • Bilder av påmeldte brannbilar
        • Farty som nok ikkje kjem
      • Tilbakemeldingar
      • Minner Florø
        • Presseklipp
        • Nettklipp
        • Bilder frå nettavisene
    • Aktuelt
  • Kontakt
  • Jobb som frivillig
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Slitar frå Bergen

1. februar 2018/av Sander

Slepebåtane MS Vulcanus og MS Titan hugsar mange sikkert frå sine faste plassar i Tollbodhopen i Bergen. Begge båtane tilhøyrde Bergenske Dampskipsselskap, BDS, og var bygd på Bolsønes i Molde i 1958 og 1959. Vulcanus, som er eldst, er framleis i svært god og original stand, og Egil Sunde meiner det ikkje er problem å gå med kvit dress i maskina! MS Titan er eigd av rederiet Mørland og Karlsen i Arendal, arbeider langs sørlandskysten, og heiter i dag MS Skilsø. Begge båtane var designa av siv.ing. Per Grieg, tidlegare leiar av Grieg Gruppa i Bergen.

Begge fartøya vart brukt på hamna i Bergen i mange år, MS «Vulcanus» i over 50 år. Ho vart også å brukt ved sjøsetting ved Stord Verft og ved dåverande Ankerløkken i Florø. Ho hadde fast base i Tollbodhopen i Bergen og ein del av det daglege hamnebildet, men hadde slepeoppdrag langs heile kysten

Båten vart overtatt av eit eige rederi i 2009 med vern som formål, og båten vert i Bergen. Verna i 2010.

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2013/04/vulcanus-169_jpg_608153c.jpg 451 802 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-02-01 16:17:422019-07-22 10:24:16Slitar frå Bergen

Arbeidskar frå Bremanger

28. januar 2018/av Sander

MS Haugefisk er ein førstegenerasjons shelterdekka autolinebåt. Den vart brukt til banklinefiske i Nordsjøen, Nordatlanteren og Barentshavet. Den 105 fot lange Haugefisk kom som nybygg til Bremanger i 1978 og hadde heimehamn her mesteparten av tida den var i drift.

Haugefisk var eit av dei første fartøya som var bygd for den nye teknologien autoline, der egning og avegning av lina er automatisert saman med setting og trekking. Haugefisk er i original stand, er svært lite ombygd og har det aller meste av inventar og lausøyre intakt.

I 2005 vart Haugefisk kondemnert og eldsjeler i fiskerinæringa saman med Bremanger kommune og Kystmuseet i Sogn og Fjordane sette i gang ein aksjon for å berge fartøyet. Kystmuseet overtok fartøyet på antikvarisk grunnlag i november same år, og er i dag eigar.

Med dette tek ein vare på det einaste flytande kulturminne i Noreg som representerer moderne havfiske.

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2018/01/Haugefisk2.jpg 448 800 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-28 22:18:262019-07-22 10:24:16Arbeidskar frå Bremanger

Yacht og industriarbeidar

25. januar 2018/av Sander

M/Y «Tysso» er en motoryacht bygget i 1917 av båtbygger Ole Oma i hans båtbyggeri på Døso ved Leirvik, Stord. Hun ble bygget for Danmarks konsul i Bergen, Christian Magnus Kjær (1865–1935), til en avtalt pris på 4 000 kr. Oma hadde tidligere drevet båtbyggeriet Oma Boat Building i Seattle og M/Y «Tysso»s design er basert på lystbåtene Oma fikk bygget i USA.   M/Y «Tysso» er 58 fot lang og 10 1/2 fot bred og bygget i eik og furu med overbygg i mahogni. Motoryachtens innredning ble bygget med tanke på størst mulig komfort, med salonger, soverom, kjøkken, w.c., mannskapslugar og et stort maskinrom med plass til en kraftig motor på 100 Hk. Malerarbeidet ble utført av J. Kattetvedt og K. Risan på Leirvik

Etter noen år som eier solgte båten til Glomfjord Smelteverk i Nordland. I den forbindelse ble styrehuset forlenget til den fasong det har idag. Etter at sinksmelteverket i Glomford ble kjøpt av staten på tvangsauksjon i 1924 ble motoryachten solgt videre til de store industribedriftene i Odda. Båten ble brukt som lystbåt og skyssbåt mellom Odda og Granvin. Tilreisende direktører, styremedlemer kunne fra 1935 ta tog direkte til Granvin med Hardangerbanen. Det Norske Nitridaktieselskaps aluminiums­fabrikk i Tyssedal fikk driftsansvaret og båten fikk navnet M/Y «Aluminium».

Etter at A/S Tyssefaldene overtok drifts- og eieransvaret i 1949 ble båtens motor skiftet og innredningen modernisert. Båten endret nå også navn til M/Y «Tysso». Tidlig på 1960-talet fikk M/Y «Tysso» ny lettbåt i mahogni, også den bygget av Ole Oma. Behovet for en passasjerbåt opphørte etterhvert og i 1987 ble båten solgt tilbake til Oma Baatbyggeri AS. I 1995 ble motorcruiseren solgt til Tysso AS i Norheimsund som ønsket å bruke motoryachten i reiselivssammenheng. Båten ble i 1997 oppført på Riksantikvarens liste over verneverdige fartøy.[1] Norsk Vasskraft- og Industristadmuseum eier i dag M/Y «Tysso» og fartøyet har vært til restaurering ved Hardanger Fartøyvernsenter fra 2005. Sommeren 2009 ble båten sjøsatt ved Fartøyvernsenteret.

Les meir her

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2018/01/Tysso.jpg 454 700 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-25 20:10:472019-07-22 10:24:16Yacht og industriarbeidar

M/S Granvin tilbake etter omfattende restaurering !

23. januar 2018/av Sander
M/S Granvin ble bygget for HSD i 1931 og gikk i lokalruter i Sunnhordland og Hardanger fram til 1968. Overtatt av partrederiet Olav Linga samme år og fikk satt inn en 3-syl Wichmann ACA.
Gikk i lokalruter i Indre Hardanger fram til 1987. Overtatt av Veteranskipslaget Fjordabaaten i 1988 og fredet av Riksantikvaren i 2011. Grunnstøtte i 2015 og det har siden blitt utført et omfattende reparasjons- og restaureringsarbeid av akterskipet som bli sluttført før sommeren 2018.
https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2013/05/MSGranvinpByfjorden2008_FotoHaraldStre01.jpg 1763 3657 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-23 16:54:032019-07-22 10:24:16M/S Granvin tilbake etter omfattende restaurering !

Dampbåten Pauline – ei lita tysk perle!

21. januar 2018/av Sander

De som var på Fjordsteam i Stavanger fikk helt sikkert med seg den lille dampbåten Pauline fra Kiel. PAULINE er 5,5 meter lang, bredde 2 neter og dybde 0,6 meter med compound dampmaskin.

Under Fjordsteam vil den gå småturer på Vågen, og du kan være med!

Om du lurte, så ja, Pauline  kom sjøveien helt til Bergen…….på henger ombord på danskebåten!!

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2018/01/Pauline_3.jpg 1932 2576 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-21 19:32:162019-07-22 10:24:17Dampbåten Pauline – ei lita tysk perle!

M/S “Arnafjord” – agentbåt fra Arnafjord

19. januar 2018/av Sander

M/S Arnafjord ble bygd for handelsmann Markus Nese i Arnafjord i 1937. Innredet for å gå i agentfart. Har gått for blant annet Norske Shell, Storebrand, Langaard, Sundt, Wallendal og Gjertsen. Okkupasjonsmkten hadde båten under krigen. Båten har også gått for Statens Arbeidstilsyn og i fiskerioppsyn.

Båten ble solgt til Tyskland i 1980, og ble hentet hjem i 2005. Den var da i elendig forfatning, men siden det ikke hadde blitt gjort endringer med båten var det ett godt utgangspunkt for restaurering. Båt og motor er satt i stand slik den var som ny, og ble overlevert fra Hardanger Fartøvernsenter i mai 2017.

Fartøyet er eid av Stiftelsen M/S Arnafjord i Vik i Sogn, og må ikke forveksles med M/S Arnefjord, eid av Morten Neset, også med historie fra Nese i Arnafjord

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2018/01/Arnafjord3.jpg 379 635 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-19 20:45:152019-07-22 10:24:17M/S “Arnafjord” – agentbåt fra Arnafjord

M/S Solhom – lokalrutebåt frå Vigra

17. januar 2018/av Sander

Tidligere navn «NY-VIGRA» og «VIAMAR». Bygget på Sørviknes Verft for lokalrutetrafikk i 1950, 65 fot lang. Gikk Vigra-Ålesund i mange år. Eier da var Vigra rutelag. Har også perioder i Trondheim området og Namsos. Kjøpt av Blå-kors i Fredrikstad i 1983, og brukt til turer med ungdom i sommerhalvåret. Tatt ut av klasse ca 2010 og byttet litt eiere i Oslo området før dagens eier hentet den i Februar 2015. Båten er i sjøklar stand, men oppgraderes kontinuerlig

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2018/01/Solholm.jpg 2448 3264 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-17 10:41:392019-07-22 10:24:17M/S Solhom – lokalrutebåt frå Vigra

Fridtjofen – Bubåt, dykking og forskning

14. januar 2018/av Sander

Fridtjofen blei bygd som forskingsfartøy for Universitetet i Bergen i 1955 og var stasjonert på biologisk stasjon i Espegrend fram til 1988. I denne perioden heitte skuta Fridtjof Nansen. Skuta blei bygd på Skaalurens Skibsbyggeri i Rosendal, og var den andre stålskuta dei bygde. Den originale motoren var ein tosylindra Union 2EX semidiesel med 100 hestekrefter. Denne blei bytta ut med ein Volva Penta TMD 100 i 1996.

Frå 1989 til 2001 blei Fridtjofen brukt som bubåt og fritidsfartøy, før han i 2001 blei lånt/leid ut til britar som brukte han til sjarter- og dykkarturar for turistar i Skottland. I 2004 blei Fridtjofen bygd om for å tilpassast som dykkarskip for hobbydykkarar, og han blei brukt som dette med base på Orknøyene fram til 2008. Då nåverande eigar kjøpte Fridtjofen i 2012 låg han til forfalls på Stromness på Orknøyene. Fridtjofen har nå heimehamn i Galeivågen i Stavanger og blir brukt som bubåt og fritidsfartøy.

Nåverande eigar ønsker å tilbakeføra detaljar på skuta til det som var originalt og er interessert i bilde av originalt interiør, dekksutstyr, relingar, davitar og liknande.

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2018/01/Fridtjofen2.jpg 683 1024 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-14 20:48:152019-07-22 10:24:18Fridtjofen – Bubåt, dykking og forskning

M/B “Quest” påmeldt….ett flytende agentur!

11. januar 2018/av Sander

MB ”Quest” ble bygget i 1944 på Lundegrend på Tysnes og representerer gruppen Agentbåter. Disse ble bygget fra 30 årene og fremover som et salgskontor på kysten. Båtene gikk med salgsagent, nye varer og mannskap til kundene rundt på kysten i vest og nord. Mang en pjolter har nok blitt konsumert i disse båtene!

”Quest” er en av de siste av disse båtene som er i original stand og som er godt vedlikeholdt. Den ble bygget for Hansa Bryggerier i 1944 men ble rekvirert av tyskerne og gikk som vaktfartøy til 1945. Den var med blant annet med og hentet soldater fra Bjørn West, fra Masfjorden til Bergen. Båten var deretter i aktivt bruk som agentbåt for Hansa Bryggerier under navnet ”Hansa II” frem til den ble solgt til Waldemar Jacobsen i 1972. Den gikk for WJ som agentbåt frem til 1974, deretter som fritidsfartøy. I 1976 ble båten solgt til Gerhard Eikeland. Båten har siden 1976 vært i aktivt bruk av nåværende eier og ble vernet av Riksantikvaren i 2013.

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2018/01/quest1.jpg 480 720 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-11 15:34:072019-07-22 10:24:18M/B “Quest” påmeldt….ett flytende agentur!

M/S “Gamle Nyborg” – snurper med spennende historie påmeldt!

9. januar 2018/av Sander

Bygget hos Cochrane & Sons i Selby UK i 1924, som steamdrifter “A.Rose”. Rekvirert av Royal Navy i 1940, og hadde flere roller og navn, bla. Som bøyelegger H.M.S. “A.Rose”, minesveiper H.M.S. “Siesta” og til sist forsyningsskip H.M.S. “Adelphi” under invasjonen av Normandie.

sh/hv bilde lånt av Åkrehamn Kystmuseum

Ble i 1946 solgt til Norge til Kristian Einarsen, Aakrehamn, og fikk navnet “Nyborg”. Ble da omrigget til fraktfart med større lasteromsluke for transport av materialer for gjenoppbyggingen av Finnmark. Ble senere omrigget for sildefiske, nytt styrhus i 1947, og fikk i 1950 innstallert dieselmotor som framdriftsmaskin, en B&W Alpha 404vo på 245hk. Fikk i 1953 påbygd bakk.

Gikk på sildefiske og Islandsfiske fram til 1964, omrigget for fraktefart på heltid. Pårent ved kai i 1969, og fikk etter dette påsatt nytt styrhus. Solgt til Skjalg Kristensen, Vevelstad i 1997, fikk navnet “Vågsfjell”, diverse fraktfart.

Solgt til Steinar Antonsen, Tromsø i 1999, fikk navnet “Vagsfjell”, mest brukt i ensilasjefart over Tromsøsundet. Lagt i opplag i Dåfjorden, Karlsøy 2007, Karl Magnus Pettersen, Tromsø som eier.

Overtatt av Sten Cato Nordsæther i 2010 for bevaring som flytende kulturminne. Restaurering startet. November 2017, solgt til Dåfjorden, Stord. Skiftet navn til ”Gamle Nyborg”. Videre restaurering pågår.

”Gamle Nyborg” representerer det siste fraktefartøyet i sin klasse som gikk ut av drift, og er den eneste gjenværende store 50-talls sildesnurperen fra sildefiskets storhetstid, og er unik med sin konstruksjon og historie.

https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2018/01/Gamle-Nyborg.jpg 1184 1716 Sander https://fjordsteam.no/wp-content/uploads/2021/12/Fjordsteam-Bergen-logo-1-298x300.png Sander2018-01-09 18:54:512019-07-22 10:24:18M/S “Gamle Nyborg” – snurper med spennende historie påmeldt!
Side 3 av 18‹12345›»

Arkiv

  • august 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februar 2018
  • januar 2018
  • desember 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • mai 2016
  • november 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februar 2015
  • januar 2015
  • februar 2014
  • august 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mai 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februar 2013
  • oktober 2010
  • september 2010
  • august 2010
  • juli 2010
  • juni 2010
  • mai 2010
  • april 2010
  • mars 2010
  • februar 2010
  • januar 2010
  • desember 2009
  • november 2009
  • oktober 2009
  • september 2009
  • mars 2009
  • februar 2009
  • januar 2009
  • desember 2008
  • november 2008
  • august 2008

Fjordsteam er støttet av:

Arrangør er Fjordsteam Bergen AS, som eies av Tide Veteranbusser og:

 

Lurer du på noe om Fjordsteam kan du kontakte oss:

Kontaktperson: Carl Harbitz-Rasmussen
Telefon: 913 85 830
E-post: post@fjordsteam.no
eller Øyvin Konglevoll på 951 13 223.
Postadresse: Fjordsteam Bergen AS, Postboks 587 Sentrum, 5806 BERGEN

© Copyright - Fjordsteam 2022. Nettsted levert av mediebruket.no
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

Denne nettstaden brukar informasjonskapslar. Ved å fortsette å bruke nettstaden seier du deg einig i vår bruk av informasjonskapslar.

OKLes meir

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Other cookies

The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Personvernerklæring
Accept settingsHide notification only